Cancervårds­försäkring

Trygghet om du skulle drabbas av cancer
Teckna försäkringAnmäl skada

Unik spetskompetens inom cancer​

Alivia är en registrerad privat vårdgivare med spetskompetens inom cancer. För att göra kunskap och vård inom cancer tillgänglig för fler, erbjuder vi en försäkring som ett komplement till den offentliga vården.

Tillgång till erkända

cancerspecialister

Rätt diagnos genom

Second Opinion

Rätt cancervård inom

garanterad tid

Hjälp och stöd

för drabbad och närstående

En cancervårds­försäkring som kompletterar den offentliga sjukvården

Med Alivias Cancervårdsförsäkring kan du vara trygg med att få bästa tänkbara vård om du skulle drabbas av cancer. Försäkringen fungerar som ett komplement till den offentliga sjukvården och säkerställer att du får rätt diagnos och behandling inom garanterad tid.

cancervardsforsakring

Johanna väljer Alivia Cancervårds­försäkring

“Tryggt att veta att jag får rätt behandling”

Så går det till

1 Cancern upptäcks

Försäkringen aktiveras när du får en cancerdiagnos. Direkt när du anmält din cancerdiagnos till oss får du tillgång till en personlig vårdsamordnare som följer dig under hela behandlingstiden och ger dig råd och stöd längs vägen. Alivias vårdsamordnare är legitimerade sjuksköterskor, med utbildning och erfarenhet inom onkologi, som hjälper dig i kontakten med läkare, specialister, diagnostikleverantörer och psykologer.

2 Ny medicinsk bedömning

Vi gör en ny och oberoende medicinsk bedömning, så kallad second opinion, av den diagnos och behandlingsplan som du har fått. Om det finns en osäkerhet kring diagnosen görs ytterligare analyser och provtagningar för att säkerställa rätt diagnos och behandling.

3 Avancerad diagnostik

Om våra medicinska specialister anser att din diagnos behöver ses över av fler experter, så arrangerar vi det. Detsamma gäller om vi anser att du behöver genomföra avancerad diagnostik, så som exempelvis molekylär profilering.

4 Individanpassad behandling

Om det finns en mer lämplig behandling att tillgå så kommer vi se till att du får den. Behandlingen ska i första hand genomföras av den offentliga sjukvården i Sverige, men om det inte är möjligt sker det genom en privat vårdgivare som Alivia har kvalitetssäkrat och har avtal med, inom EU/EES.

Frågor & svar

Nedan följer svar på de vanligaste frågorna som vi får om Alivias Cancervårdsförsäkring.  Du finner mer fullständiga svar och förklaringar på alla frågor i följande dokument:

Mer om Alivia Cancervårdsförsäkring

Hur fungerar Alivia Cancervårdsförsäkring?
Vad ingår i Alivia Cancervårdsförsäkring?

Det här ingår:

  • Tillgång till Alivias medicinska enhet med erfarna onkologer, radiologer och sjuksköterskor
  • Personlig vårdsamordnare med medicinsk kompetens som följer dig genom hela processen
  • Oberoende second opinion av diagnos och behandlingsplan från Alivias medicinska enhet
  • Kompletterande, individanpassad diagnostik och undersökningar vid behov
  • Behandling på privatsjukhus i EU/EES (exklusive Sverige)
  • Behandling på privatsjukhus vid vårdköer i EU/EES vid behov (exklusive Sverige)
  • Psykologstöd för kund, anhörig och närstående
  • Rehabilitering för kund
  • Läkemedelskostnader
  • Resor och logi
  • Hjälp i hemmet
Vem kan teckna en Cancervårdsförsäkring?

Försäkringen kan tecknas av dig fram till 66-årsdagen, därefter kan försäkringen behållas till dagen innan din 75-årsdag. Du kan teckna försäkring åt barn under 18 år för vilka du är vårdnadshavare för. Du ska vara bosatt och folkbokförd i Sverige och berättigad till ersättning från svensk försäkringskassa.

Försäkringen tecknas helt utan hälsodeklaration.
Cancervårdsförsäkringen gäller för ny cancerdiagnos* efter kvalificeringstiden.
*Ny cancerdiagnos är sådan som inte är relaterad till den tidigare cancerdiagnosen

Vad innebär att försäkringen gäller med en “kvalificeringstid”?
Försäkringen gäller med en kvalificeringstid om 6 månader från teckningsdatumet. Det betyder att ersättning bara kan ges för skador som uppstår efter dessa 6 månader. Om en cancerdiagnos ställs under kvalificeringstiden gäller inte försäkringen.

Jag har ingått i en gruppförsäkring tidigare som nu upphört- kan jag förlänga min försäkring?

Du som haft Cancervårdsförsäkringen men nu inte längre tillhör gruppavtalet har möjlighet att ansöka om en fortsättningsförsäkring. Du ska ha fått information från din förmedlare om hur du ansöker, men du kan också höra av dig direkt till oss på:

Mejl: info@alivia.se

Telefon: 08 517 138 00

Vad kostar försäkringen?

Priset är individanpassat, från 78 kr/mån. Premien påverkas av din ålder: Ditt pris räknas ut när du fyller i dina uppgifter.

Finns det några cancerdiagnoser som försäkringen inte täcker?

Försäkringen täcker samtliga former av cancerdiagnoser som fastställts av en specialistläkare.

Hur gör jag om jag vill anmäla en cancerdiagnos?

Om du har en giltig Cancervårdsförsäkring och har fått en cancerdiagnos ska du alltid kontakta oss så snart som möjligt. 



Hur anmäler jag ett ärende?

Du går in via Mina sidor, och anmäler ditt ärende.

Vad händer först?

Du ger Alivia en fullmakt att ta del av dina medicinska handlingar.

Hur vet jag om försäkringen gäller?

Alivia bekräftar om din skada omfattas av försäkringen.

Vad är nästa steg?

En Second Opinion görs – en oberoende medicinsk bedömning av Alivias specialistläkare.

Har du några frågor kan du alltid kontakta oss på info@alivia.se eller 08 517 138 00.

Om försäkringen aktiveras

Vad händer om jag får en cancerdiagnos och försäkringen aktiveras?

Vad händer när försäkringen bekräftas?

Du blir tilldelad en personlig vårdsamordnare med bakgrund som leg. sjuksköterska som kommer att följa dig genom hela processen. Första steget blir för Alivias medicinska enhet att ge dig en Second Opinion.

Vad innebär en Second Opinion?

Second Opinion är en oberoende medicinsk granskning av din diagnos och behandlingsplan för att säkerställa bästa möjliga vård. Alivias Second Opinion genomförs av framstående svenska och internationella specialister inom cancersjukvård, allt för att kunna ge tillgång till den bästa möjliga och mest uppdaterade kunskapen inom cancervård.



Hur går processen till?

Alivias medicinska enhet samlar in och granskar dina journaler, och kompletterar med aktuell forskning om diagnostik och behandlingar. Teamet analyserar sedan din diagnos och behandlingsplan för att säkerställa att den är den mest lämpliga för just dig. 
Analyserna sammanfattas i en skriftlig rapport som du har möjlighet att diskutera med din behandlande läkare med stöd från Alivia.

Finns hjälp under tiden?

Ja, vår medicinska enhet finns alltid till hands för dina frågor och funderingar.

Vad betyder det för mig om en second opinion föreslår att diagnosen eller behandlingsplanen behövs ses över?

Om Alivias medicinska enhet bedömer att sjukdomen behöver vidare undersökning koordinerar vi tillgång till ytterligare diagnostik. Det kan vara allt från enklare provtagningar till avancerad teknologi för att identifiera och individanpassa cancerbehandlingarmed genetiska tester av tumören, (molekylär profilering).


Läs mer om molekylär profilering här.


Vad händer om Alivia anser att min behandlingsplan bör ändras?

Om Alivias medicinska enhet anser att det finns en mer lämplig behandling för din diagnos än den som föreslagits av din behandlande läkare, kommer vi att rekommendera den i ett skriftlig utlåtande till dig, och med ditt samtycke, även kommunicera med din behandlande läkare.

I första hand ska behandlingen genomföras av din behandlande läkare inom offentliga vården i Sverige. Om det inte är möjligt så kommer Alivia erbjuda dig att få den av Alivia rekommenderade behandlingen på ett kvalitetssäkrat sjukhus som Alivia har avtalat med iinom EU/EES (exklusive Sverige).

Hur fungerar vård utomlands?

En patient som är skriven i Sverige har rätt att under vissa förutsättningar få ersättning från Försäkringskassan i efterhand för vårdkostnader i vissa EU/EES länder, se hela listan på länder som ingår här.

Om Alivias försäkringsgivare bekostat din vård inom EU/EES (exklusive Sverige) i samband med behandling av din cancerdiagnos överlåter du rättigheten till ersättning från Försäkringskassan till försäkringsgivaren.

Om betalning och villkor

Hur får jag min faktura?

Din årsfaktura finns på Mina sidor. Om du har valt betalning via autogiro dras din försäkringspremie automatiskt varje månad från det bankkonto du har uppgivit när du tecknade försäkringen.

Finns det någon självrisk I försäkringen?

Nej.

När börjar min försäkring gälla?

Försäkringen börjar gälla dagen efter du tecknat försäkringen och fått försäkringen bekräftad från Alivia. Cancervårdsförsäkringen har en kvalificeringstid på 6 månader från att du tecknat försäkringen till att den kan tas i bruk.

Kan jag ångra mitt köp?

Du har alltid 14 dagars ångerrätt från och med det att du mottagit fullständiga försäkringshandlingar. Om du vill ångra tecknande av försäkring meddelar du oss på kundservice@alivia.se alternativt 08–517 138 00.

Hur kan jag betala?

Månadsvis med autogiro eller årsvis via faktura.

Hur aktiverar jag autogiro?

Direkt med BankID när du tecknar försäkringen.

Hur ser jag att försäkringen är betald?

Du kan se dina fakturor och betalningar på Mina sidor. Observera att det kan ta upp till tre bankdagar innan en betalning syns.

Autogiro
Du anger att du vill betala med autogiro när du tecknar försäkringen, och i så fall sker dragningen månadsvis. På Mina Sidor kan du justera så att dragningen sker årsvis. Vill du byta till årsbetalning via faktura kontaktar du Alivia på kundservice@alivia.se. Om du ska byta till en annan bank så hjälper din nya bank dig med att flytta över autogirot. Om du ska byta konto inom samma bank kan du göra det i din internetbank. Om du behöver hjälp med detta, kontakta din bank.

Har du frågor kan du kontakta vår kundservice på kundservice@alivia.se alternativt 08–517 138 00.

Jag har frågor kring fakturan, adressändring, mm - vem kan jag kontakta?

Alivias kundservice kan svara på frågor om fakturan du kontaktar oss på kundservice@alivia.se eller telefon 08–517 138 00.

Har jag någon uppsägningstid på försäkringen?


Nej det finns ingen uppsägningstid. Om du önskar säga upp försäkringen kan du maila oss på admin@alivia.se, så hjälper vi med det. Försäkringens uppsägningsdatum gäller från dagen efter du meddelar oss om uppsägning.

Jag vill säga upp min försäkring - hur gör jag då?

Om du önskar säga upp din försäkring, kan du enkelt göra det genom att skicka ett mail till kundservice@alivia.se så hjälper vi till med detta.

Jag har avslutat min försäkring-får jag tillbaka några pengar då?

När du har avslutat försäkringen skickar vi en bekräftelse till dig. Den hittar du enkelt på Mina sidor när försäkringen blivit avslutad.

I bekräftelsen framgår det om och hur mycket du ska få tillbaka och vad du behöver göra. Hur mycket du får beror på hur lång tid du redan har betalat för.

Notera att vi inte gör återbetalningar av summor som understiger 50 kr.

Kan jag få ersättning från 2 försäkringar?

Cancervårdsförsäkringen ger dig vård, service och stöd i händelse av cancerdiagnos. När du anmält in din skada hos Alivia hanterar vi dig och ger dig ersättning i form av vård och servicetjänster.

Har du en sjukvårdsförsäkring och vill använda dig av den i kombination med Alivias Cancervårdsförsäkring går det bra (om villkoren för din andra försäkring tillåter det). Du kan dock bara få kostnadsersättning för tex resor, hjälp i hemmet från en försäkringsgivare.

Vart kan jag vända mig om jag har klagomål?

I första hand kontaktar du din vårdsamordnare. Du kan även sända in frågor till kundservice@alivia.se och klagomål till klagomalsansvarig@alivia.se.

Är du trots detta missnöjd kan du vända dig till:

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Box 174
101 23 Stockholm
Telefon: 08-508 860 00
Besöksadress: Teknologgatan 8 C, Stockholm (www.arn.se)

ARN prövar inte ärenden som rör medicinska frågor, där särskild medicinsk kunskap krävs.

Sådana ärenden prövas istället av:

Personförsäkringsnämnden
Box 24067
104 50 Stockholm
Telefon: 08-522 787 20
Besöksadress: Karlavägen 108, Stockholm (www.forsakringsnamnder.se/PFN)

För kostnadsfri rådgivning kontakta:

Konsumenternas försäkringsbyrå
Box 24215
104 51 Stockholm
Telefon: 0200-22 58 00 www.konsumenternas.se

Tvist med anledning av försäkringsavtalet prövas av svensk domstol, i första hand vid tingsrätt, och med tillämpning av svensk lag.

Kostnad för juridiskt ombud ersätts inte av försäkringen.

Jag vill teckna försäkringen för flera familjemdelemmar?

Varje familjemedlem tecknar försäkringen i teckna försäkring.
Gäller det minderåriga barn så går du som vårdnadshavare in och tecknar försäkringen, du markerar då att du som vårdnadshavare vill teckna försäkring för underårig.

Om du är vårdnadshavare för någon över 18 år och vill teckna en försäkring, vänligen kontakta oss då på kundservice@alivia.se eller per telefon 08-517 138 00.

Finns det någon statlig insyn?

Ja, vi är registrerade vårdgivare hos Inspektionen för vård och omsorg och följer samma regelverk som offentliga och privata vårdgivare, inklusive rapporteringsskyldighet vid medicinska avvikelser. Vi är även en registrerad som försäkringsförmedlare och står under Finansinspektionens tillsyn.

Är Alivia medlem i någon annan förening eller förbund?

Ja, Alivia är medlem i Vårdföretagarna Almega, det innebär även att vi har tecknat kollektivavtal för våra anställda.

Har Alivia något skydd för mig som patient?

Alivia har tecknat en patientförsäkring som gäller om Alivia genom sitt agerande, råd etc. åsamkat patienten skada enligt patientskadelagen.

Mer bra att veta

Vägledning

Du kan alltid få råd och vägledning av Konsumenternas Försäkringsbyrå, www.konsumenternas.se. Du kan även vända dig till Konsumentverket för deras tjänst för oberoende vägledning, www.hallakonsument.se Du kan även vända dig till din kommunala konsumentvägledare.

Försäkringsgivare

Försäkringsgivare för Alivias individuella försäkring är Mutuelle Générale de l’Education Nationale (franskt org. nr. 775 685 399) som företräds i Sverige, Danmark och Norge av VYV International Benefits (franskt org. nr 813 361 441).

Personuppgifter

De personuppgifter som lämnas till Alivia Insurance AB och försäkringsgivaren behandlas i enlighet med GDPR och annan gällande dataskyddslagstiftning och regler för journalhantering. Information om hur personuppgifter hanteras finns i vår Integritetspolicy.

Försäkringsvillkor

Läs igenom villkor och förköpsinformation innan du tecknar försäkringen.

Villkor & förköpsinformation

Ansök om en Second Opinion

Du som idag har en cancerdiagnos men inte har Alivia Cancervårdsförsäkring kan ansöka om en Second Opinion. Det innebär att du får en oberoende medicinsk bedömning av diagnos och behandlingsplan.

Anmäl skada

Om du har Alivia Cancervårdsförsäkring och har fått en cancerdiagnos så ska du alltid kontakta oss så snart som möjligt. Gå in på Mina sidor och anmäl skada. Du kan även maila till skador@alivia.se eller kontakta oss på 08-517 138 00.

Artiklar